fbpx

Is mijn melk nog voedzaam, als ik een koemelkvrij dieet volg?

Het is een vraag die we vaak krijgen in de praktijk. Waarom denken we dat onze melk niet voedzaam genoeg zou zijn? Vraag je je af of er nog voldoende eiwitten, energie of calcium in je melk terecht komt als je een koemelkvrij dieet volgt? Of maak je je zorgen als je kindje plots om meer voeding vraagt?

Een doorsnee Westerse voeding voorziet in voldoende eiwitten

Het is goed om weten dat we via onze Westerse voeding gemiddeld meer dan eiwitten genoeg binnenkrijgen, zelfs vaker te veel dan te weinig. Naast melkproducten zijn vlees, vis, eieren en producten op basis van sojabonen en peulvruchten hiervan grote bronnen. Oef, meer dan genoeg van deze jongens!

Maar wijzigt mijn melk dan zomaar als ik een dag minder eiwitten eet?

Studies tonen aan van niet! We hebben best wel een goede buffer aan eiwitten in ons lichaam (zoals spieren). Deze voorraad wordt eerst aangesproken voor de aanmaak van moedermelk. Het handhaven van een stabiel gewicht met een goede spiermassa blijft dus belangrijk.  

Binnen een vegetarisch eetpatroon is het wel goed om rekening te houden met voldoende hoge eiwitinname want de dierlijke bron aan eiwitten (melkproducten) binnen een koemelkvrij dieet worden grotendeels vervangen door plantaardige bronnen. Wanneer we enkel plantaardige eiwitbronnen eten, krijgen we een verhoogde behoefte aan eiwitten. Het is dan belangrijk om voldoende plantaardige eiwitbronnen te eten en hierin te variëren. Die goede plantaardige alternatieven binnen een vegetarisch koemelkvrij dieet is ook iets waar ik veel belang aan hecht tijdens een consultatie. Bespreek het dus zeker met een gespecialiseerde diëtiste.


Moedermelk verliest geen energie door het volgen van een koemelkvrij dieet

Melkproducten zijn een bron van vetten en lactose, de twee belangrijkste energieleveranciers in moedermelk. Als we geen melkproducten eten, is ons lichaam toch zo vernuftig om van die moedermelk een energiebommetje te blijven maken.

Naast melkproducten kennen we nog heel veel andere vetbronnen in een gezonde voeding, denk maar aan plantaardige oliën, plantaardige boter, noten, zaden, eieren. Daarnaast haal ik de goede buffer in ons lichaam er weer even bij. Tijdens de zwangerschap slaan we een deel vet op om te gebruiken voor de aanmaak van moedermelk. We willen die goede buffer natuurlijk wel bewaren en ons gewicht stabiel houden tijdens de borstvoeding met een gezonde voeding.

Ons lichaam kan ook zelf lactose aanmaken. Het heeft daar gewoon het juiste ingrediënt voor nodig: koolhydraat! Een goede bron? Volkoren producten! Geen tekort hiervan dus in een koemelkvrij dieet.

Verschillende studies tonen wel aan dat de verschillende vetzuren in de moedermelk beïnvloed worden door de vetzuren die de mama eet. Het gaat dan bijvoorbeeld om omega-3- en omega-6 vetzuren.


Melkproducten zijn een bron van calcium

Het klopt dat melkproducten een belangrijke bron van calcium zijn. We kiezen in een koemelkvrije voeding dan ook liefst voor plantaardige melkvervangers die verrijkt zijn met calcium en andere natuurlijke bronnen van calcium. Lees hier meer over in Rolinde haar blog over calcium tijdens een koemelkvrij dieet.

Het is zo dat we een lagere calciuminname via de voeding van de mama minder snel weerspiegeld zien in de melk omdat de reserves in ons bot worden aangesproken. We willen natuurlijk allemaal gezonde botten dus om die te voeden gebruiken we liefst die bronnen (zie blog) en plantaardige melk verrijkt met calcium.


Mijn kindje vraagt vaker om een voeding

Kindjes maken om de zo veel tijd een groeispurt.  Ook na het ziek zijn kunnen ze een inhaalbeweging maken. Dat zijn momenten waarop je kindje om meer voeding kan vragen om zich van voldoende energie te voorzien. Je kindje is immers geboren met een goed werkend honger- en verzadigingssysteem en voelt zo goed aan wat het op een bepaald moment nodig heeft om te groeien. Dit zegt dus niets over de kwaliteit van je melk.


Maakt het dan helemaal niet uit
wat ik eet als borstvoeding gevende mama?

Toch wel! Als mama willen we vooral niet te sterk afvallen en uiteindelijk een stabiel gewicht houden tijdens de borstvoeding. Daarnaast lijken enkele andere voedingsstoffen, aanwezig in mama’s dieet, wel weerspiegeld te worden in de moedermelk. Het gaat dan om vetzuren en vet- en wateroplosbare vitamines – zoals omega-3 vetzuren vitamine A, C  B-6 en B-12 . Deze vitaminen zitten voornamelijk in fruit, groenten, volkorengranen, vlees, vis en eieren en plantaardige oliën.

Binnen een gezond koemelkvrij dieet krijgen we dus weer voldoende van deze jongens binnen. Het is wel belangrijk om voldoende aandacht te besteden aan dat ‘gezond’ want voldoende vitamines en onverzadigde vetzuren blijven dus wel degelijk belangrijk voor jouw en je kindje.

Binnen een vegetarische voeding zijn melkproducten een belangrijke bron van vitamine B12, we kiezen dan liefst eens voor een eitje of vitamine B12 verrijkte voedingsmiddelen zoals vleesvervangers.


Take home message

We kunnen dus zeggen dat de samenstelling van moedermelk, wat eiwitten, vet en melksuiker betreft, niet wijzigt door een koemelkvrij dieet te volgen. Oef! Maar een gezonde voeding die ervoor zorgt dat ons gewicht stabiel blijft en ons voorziet van voldoende vitaminen, calcium en omega-3 vetzuren blijft wel heel belangrijk.


Wil je graag eens overleggen over je voeding en klachten bij je baby? Neem hier een kijkje voor de mogelijkheden

%d bloggers liken dit: