Hoe ziet een evenwichtig dagmenu er uit voor een peuter met koemelkallergie?

Als je koemelkvrij eet, valt er een grote categorie voedingsmiddelen weg: Zuivel. Zuivel is een belangrijke bron van calcium, eiwitten en vetten voor de gemiddelde Westerling. Zeker bij jonge kinderen zijn eiwitten en vetten heel erg belangrijk om goed te groeien en voor de hersenontwikkeling. Calcium is belangrijk voor een goede opbouw van de botten en tanden. Je kan perfect zonder zuivel leven, maar dan moet je wel aandacht hebben voor een volwaardige vervanging.

Voor veel mensen is het een beetje abstract wat “volwaardige vervanging” betekent in de praktijk. Daarom deze week een heel praktische blog met een voorbeeld dagmenu voor een peuter van 2 jaar die koemelkvrij eet, maar toch voldoende calcium, eiwitten en vetten binnen krijgt.

Het is “maar” een voorbeeldmenu

Eerst wil ik nog even dit mee geven: Het is een voorbeeld van een dagmenu, niet meer of minder dan dat. Het is zeker niet de enige juiste voeding, en niet ieder kind vindt de gebruikte voedingsmiddelen lekker. Je kan er zelf mee variëren en experimenteren, rekening houdend met je eigen kind.

Sommige dagen eet een peuter veel, andere dagen weer wat minder. Mijn 2-jarige eet bijvoorbeeld de ene dag 1 boterham, en de andere dag stouwt ze er 5 naar binnen. Dat is heel normaal voor een jong kind. Ik vind het echt heel erg belangrijk om dit mee te geven omdat ik niet zou willen dat er druk ontstaat om bepaalde hoeveelheden te eten. Druk is namelijk geen goede stimulans om kinderen te doen eten, en werkt heel vaak averechts op lange termijn (Hier kan je meer lezen over omgaan met moeilijke etertjes. Wist je trouwens dat opvoedcoach Helga Peeters en ik samen een facebookgroep hebben voor ouders van moeilijke etertjes?)

 

Voorbeelddagmenu voor een tweejarige met koemelkallergie

Ontbijt:

  • 4 eetlepels havermout met een scheut ongezoete, calciumverrijkte amandelmelk
  • Beker (150 ml) amandelmelk erbij
  • 50g calciumverrijkte kokosyoghurt

Tussendoor:

  • Appel

’s Middags:

  • 2 grijze of bruine boterhammetjes: 1 met ongezoete appelstroop, 1 met pure notenpasta

Tussendoor:

  • Aardbeitjes en een rijstwafeltje (of spelt/quinoa/… wafeltje)

’s Avonds:

  • 1 aardappel
  • 50g kip, gebakken in olijfolie
  • wat wortelen klaargemaakt in olijfolie en een paar kerstomaatjes

Doorheen de dag: Water

Deze peuter haalt voldoende calcium uit de voeding vanuit de calciumverrijkte amandeldrink en calciumverrijkte kokosyoghurt, uit de notenpasta en het water. Andere interessante calciumbronnen zijn groene groenten (bvb broccoli), of sesampasta (tahin) voor op de boterham. Als je peuter graag plantaardige melkvervangers drinkt, kan je er nog een extra beker bij het tussendoortje bij steken. Ik schreef deze blog over alternatieve bronnen van calcium, en deze blog over plantaardige melken die je kan gebruiken als volwassene en voor kinderen ouder dan 1,5 jaar.

Deze peuter krijgt ook zeker genoeg eiwitten binnen. Het is een misverstand dat we zuivel nodig hebben voor voldoende eiwitten bij iets grotere peuters. Het tegendeel is waar: De meeste van onze peuters, kleuters en kinderen krijgen net veel te veel eiwitten binnen. Deze peuter haalt eiwitten uit kip, notenpasta, brood, kokosyoghurt en in mindere mate uit de amandeldrink.

Vetten zijn heel erg belangrijk voor een jong kind in de groei. Bij een koemelkvrij dieet kan je daar best extra op letten. Maar deze peuter krijgt alle vetten binnen die hij nodig heeft: Uit de kokosyoghurt, notenpasta en olijfolie.

Geen soja in dit dagmenu?

Het is je misschien opgevallen dat ik nergens een sojaproduct heb gebruikt in dit koemelkvrije dagmenu. Dat heb ik bewust gedaan om dit dagmenu voor zoveel mogelijk mensen bruikbaar te maken, ook voor de kinderen die geen soja eten. Deze blog gaat dieper in op het gebruik van soja bij een kind met koemelkallergie.

Alles weten over koemelkallergie bij baby’s en peuters? Bestel hier je boek ‘Blij koemelkvrij’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: