Wat als je zelf te veel gewicht verliest tijdens een koemelkvrij dieet voor je baby?

Voor sommigen kan het een luxeprobleem lijken, maar dat is het absoluut niet. Als je te veel gewicht verliest wanneer je borstvoeding geeft, kan je je helemaal leeg gaan voelen. Als je dan ook nog eens koemelkvrij moet gaan eten omdat je baby reageert op de melkproducten die jij eet, zie je je reserves al helemaal smelten als sneeuw voor de zon. Geen boter, geen kaas, geen ijs, geen yoghurt, geen room… Waar moet je dan je energie uit gaan halen? Eén van mijn cliënten had van een zorgverlener het advies gekregen om meer limonade te drinken in plaats van water… Maar er zijn gelukkig ook andere manieren om aan extra koemelkvrije calorieën te komen!

Het is een feit: Zuivelproducten, en dan zeker de volle producten, zijn rijk aan vetten en eiwitten, en dus ook aan calorieën. Koemelkvrij eten is misschien een geluk bij een ongeluk als je nog wat zwangerschapskilo’s kwijt moet. Maar als je geen reserves hebt, is het wel even slikken. Hoe houd je je gewicht op peil terwijl je koemelkvrij eet voor je kleintje?

Eerst en vooral: voldoende eten!

Met de eerste tip trap ik misschien een open deur in, maar ik doe het toch: Zorg dat je genoeg eet op een dag. Eet zeker drie hoofdmaaltijden en drie tussendoortjes op een dag, en zorg dat er altijd eten in huis en binnen handbereik is. Als borstvoedende moeder zit je soms ettelijke uren per dag in de zetel met je baby. Mijn oudste dochter bijvoorbeeld clusterde de eerste maanden van haar leven bijna de hele dag door. En ik was nog niet zo handig om te voeden in de draagdoek of om mijn plan te trekken met één vrije hand.

Op die dagen moet je gewoon je eten bij de hand hebben, of je merkt plots dat het 15u is en je nog niks gegeten hebt. Laat je partner ’s morgens je lunch al klaar maken en houd steeds een gemakkelijk tussendoortje en een glas water binnen handbereik. Als je dan tijdens een clustersessie aan de zetel gekluisterd zit, kan je toch wat eten en drinken.

Gewichtsverlies borstvoeding koemelkallergie

Verrijk de maaltijden die je al eet

Ontbijtgranen

Eet je ’s morgens een kom ontbijtgranen? Volle melk kan je niet gebruiken in een koemelkvrij dieet, maar je kan wel kiezen voor een plantaardige melkvervanger met veel calorieën. Ik onderzocht voor een andere blog meer dan 160 verschillende plantaardige melkvervangers. Er zitten bijna 10x meer calorieën in de melkvervanger met het meeste calorieën ten opzichte van de plantaardige melk met het minste calorieën! Lees zeker mijn blog over de keuze van een goede plantaardige melkvervanger voor meer tips. Als je je gewicht omhoog wil krijgen, volg je de tips die ik opsomde voor een plantaardige melk voor jonge kinderenDit zijn melkvervangers met meer eiwitten en vetten. Rijstmelk bijvoorbeeld bevat over het algemeen heel weinig voedingsstoffen. En wat met sojamelk bij een koemelkallergie? Daar kan je hier meer over lezen.

Je kan aan je ontbijtgranen nog extra calorieën toevoegen in de vorm van schijfjes banaan, noten, zaden en pitten. Door kleine dingen te veranderen of toe te voegen doorheen de dag, krijg je toch een groot effect. Wist je dat je met een extra banaan en een eetlepel noten je drie keer meer calorieën in je kom havermout steekt?

Boterhammen en broodbeleg

Eet je ’s morgens of ’s middags boterhammen? Smeer dan een dikke laag koemelkvrije margarine en beleg je boterham dubbel. Je kan je beleg extra dik smeren, of twee schijfjes beleg gebruiken. Of beleg op je boterham leggen of smeren zonder een tweede boterham er boven op te leggen. Kaas is uit den boze als je koemelkvrij eet. Er bestaat ook veganistische kazen als je die graag eet, dat hangt een beetje af van je eigen smaak. Als je vleesbeleg gebruikt, lees dan altijd goed het etiket of er stiekem geen melk aan is toegevoegd.

Ik ben zelf wel fan van pure notenpasta, pindakaas of sesampasta (tahin) als koemelkvrij en energierijk broodbeleg. Pure notenpasta vind je in biowinkels of online, bvb bij www.pit-pit.com . Er bestaan pasta’s van alle mogelijke notensoorten en in allerlei combinaties. Cashew smaakt bijvoorbeeld wat zoeter, hazelnoot doet meer aan chocopasta denken. Varieer en probeer uit wat je zelf lekker vindt! Sesampasta heeft als bijkomend voordeel dat het een echt calciumbommetje is. En dat komt wel van pas wanneer je geen zuivel eet! Meer tips over calcium tijdens een koemelkvrij dieet vind je hier. Een noten- of zadenpasta kan je trouwens ook zelf maken door hele noten of zaden te mixen in de blender. Daar kan je ook naar hartenlust mee experimenteren! Naast noten- en zadenpasta zijn bijvoorbeeld hummus of olijventapenade ook fijne, calorierijke alternatieven voor broodbeleg.

Soep en warme maaltijden

Bij soep denk je misschien niet meteen aan veel calorieën, maar je kan je soep wel vrij gemakkelijk energierijker maken: Stoof de groenten eerst aan in een ruime hoeveelheid olie vooraleer ze te koken. Voeg daarna wat aardappelen of pasta toe aan de groenten, en daar boven op kan je nog een scheutje plantaardige room toevoegen.

Bij je warme maaltijd kan je ook extra veel vetstoffen gebruiken, bijvoorbeeld door je groenten te stoven of je aardappelen te bakken. Gebruik die olie, het kokosvet of koemelkvrije margarine maar kwistig! Je kan je hele maaltijd ook verwerken in een quiche of een tortilla. De eieren geven een hele hoop extra voedingsstoffen aan je maaltijd.

Wat knabbel je tussendoor?

Je kan altijd een extra boterhammetje eten, of een kommetje ontbijtgranen of verrijkte soep. Je kan er ook voor kiezen om twee keer per dag warm te eten, door bijvoorbeeld de restjes van de dag voordien ’s middags opnieuw op te warmen.

Als knabbeltje tussendoor zijn er ook heel wat alternatieven behalve chips: Een handje noten geeft heel wat energie, goede vetten, vitaminen en mineralen. Ook olijven of een dip met hummus of olijventapenade voor de tv kan smaken! En kom, af en toe een koemelkvrij koekje moet ook eens kunnen!

En ten slotte: In plaats van een glas water kan je ook een smoothie of een vruchtenmilkshake maken. Met een stevige plantaardige melk en een banaan is het ook een klein caloriebommetje. En in ieder geval gezonder dan een glas limonade 😉

 


Blijf je ondanks deze tips toch te veel gewicht verliezen? Neem dan zeker eens contact op met je arts om een medische oorzaak uit te sluiten. Voor voedingsadvies helemaal op jouw maat ben je ook steeds welkom bij mij. Meer info vind je hier. Een afspraak kan je hier maken.

2 gedachten over “Wat als je zelf te veel gewicht verliest tijdens een koemelkvrij dieet voor je baby?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: