Help, mijn peuter lust plots niet meer! Praktische tips (deel 2)

In het vorige deel heb ik de theorie rond selectief eetgedrag toegelicht. De tips hieronder gelden bij “normaal” selectief eetgedrag, maar zijn ook zeker een eerste stap in de goede richting bij problematisch selectieve eters.

Goed begonnen is half gewonnen

Laat je baby kennis maken met zoveel mogelijk smaken en texturen.IMG_1242 Dan ben je al goed gewapend tegen de periode van kieskeurigheid, die sowieso zal komen.

Tussen de 4 en 8 maanden zijn baby’s het meest gevoelig voor nieuwe smaken. Dit betekent echter niet dat je om die reden op 4 maanden moet starten met vaste voeding. Ook via moedermelk leert je baby al een heel gamma aan smaken kennen. Voor de smaakontwikkeling is het interessant om je baby ook aparte smaken te laten proeven, ofwel in papjes met slechts één soort fruit of groente, ofwel in stukjes.
Tussen 7 en 10 maanden zijn baby’s het meest gevoelig aan het ontdekken van verschillende texturen. Op dat vlak is het aanbieden van stukjes (Rapley-methode) heel interessant. Zo leert een baby al snel dat een banaan anders aanvoelt in de mond (en aan de vingers, wangen en haar 🙂 ) dan een kiwi of broccoli. Als je papjes aanbiedt, is het heel belangrijk om niet te lang te blijven hangen in de heel glad gemixte papjes, en op tijd ook stukjes te gaan aanbieden. Dit gebeurt best vóór 12 maanden: daarna wordt kauwen minder een automatisme en zal het voor je baby veel moeilijker zijn om stukjes te leren eten.

Maak eten weer leuk

Maar wat als de fase van selectiviteit al is aangebroken? Onderstaande tips zijn vooral afgestemd op kinderen vanaf 1,5 jaar.

Zorg voor een ontspannen sfeer, zonder stress of angst. Alleen zo zal een kind geprikkeld zijn om te experimenteren met eten. Volgende tips dragen bij aan een ontspannen sfeer:

  •  Heb realistische verwachtingen: Het kan zijn dat je kind eens minder honger heeft omdat het bijvoorbeeld moe is van een dag school, of weinig bewogen heeft die dag. Maar het is ook normaal dat kinderen minder eten naarmate ze minder snel gaan groeien.
  • Geef zelf het goede voorbeeld: Eet met smaak, en probeer zelf ontspannen te zijn. Dat laatste kan heel erg moeilijk zijn wanneer je bezorgd bent om het eetgedrag van je kind, maar is wel heel belangrijk. Zeker een gevoelig kind pikt jouw spanning heel snel op.
  • Eet samen aan tafel met het gezin in een ontspannen sfeer. Zware gespreksonderwerpen en opmerkingen over het eten, laat je best links liggen.
  • Zit je kind comfortabel? Hebben de stoel en tafel de juiste hoogte?
  • Is het eten goed van temperatuur, niet te warm of te koud?
  • Voelt je kind zich goed? Is het ziek of oververmoeid?
  • Zijn er niet te veel achtergrondprikkels? Bvb een TV die aanstaat, of is er ander lawaai of afleiding in de buurt? Voor het ene kind is dit al meer storend dan voor het ander.
  • Laat je kind experimenteren met eten: Laat het voelen met de vingers, kliederen, ruiken,… Voeding leren kennen is zoveel meer dan het enkel in de mond steken. Soms is het al een hele overwinning dat een bepaald voedingsmiddel op het bord mag liggen.
  • Neem je kind nooit beet! Het kan verleidelijk lijken om een brokje bloemkool te verstoppen in een hoopje eten, maar de kans is groot dat je kind het toch gaat ontdekken en zijn vertrouwen geschaad wordt.
  • Leg minstens één iets op het bord dat je kind wel lust. Zo blijft eten een leuk moment.
  • Betrek je kind bij het boodschappen doen en eten maken. Een peuter kan nog geen aardappel schillen, maar kan ze bvb wel mee helpen wassen.
  • Eten is geen beloning. Beloof dus zeker geen lekker dessertje als je kind flink gegeten heeft. Dat zal de druk en spanning rond eten alleen maar doen toenemen omdat je kind het gevoel krijgt te moeten “presteren”.

IMG_1241Laat je kind zelf honger en verzadiging aanvoelen.

  • Eet op regelmatige tijdstippen, met een aantal uur tussen de verschillende maaltijden. Op die manier kan je kind beter aanvoelen wanneer het honger heeft.
  • Let op met zoete dranken (zoals fruitsap) of grote hoeveelheden melk tussen de maaltijden door. Deze vullen het maagje, waardoor je kind geen honger meer zal hebben wanneer het tijd is om te eten.
  • Leg kleine porties op het bord: Je kind is op die manier niet overweldigd door een berg eten. Je kind mag altijd nog bijvragen, maar jij bepaalt de maximale hoeveelheden van een bepaald voedingsmiddel. Er kan bijvoorbeeld niet onbeperkt enkel vlees worden bij gevraagd.
  • Het bordje moet niet leeg! We hebben allemaal als kind geleerd dat een bord leeg moet, maar dat is niet zo! Leer je kind vertrouwen op zijn eigen verzadigingsgevoel.
  • Geen afleiding tijdens het eten (TV, speelgoed, boekjes,…). Op die manier heeft je kind meer aandacht voor zijn eigen gevoel van honger en verzadiging.

Uitbreiden van assortiment

Wanneer je voorgaande tips toepast, is de kans groot dat je kind vanzelf nieuwsgierig wordt naar allerlei voedingsmiddelen. Maar verwacht geen grote stappen in één keer!
Maak je je toch nog zorgen? Dan is het zinvol om hulp te zoeken. Een kinderdiëtist kan je helpen kijken naar de volwaardigheid van de voeding, aangepaste tips geven en je als ouder ondersteunen. Maar je kan ook contact opnemen met een arts, logopedist (bij vermoeden van mondmotorische problemen), of een opvoedingsondersteuner.

One Reply to “Help, mijn peuter lust plots niet meer! Praktische tips (deel 2)”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *